Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.10.2011 16:14 - Дийна Страйкър - Защо Исландия трябва да е в новините, но не е?
Автор: valsodar Категория: Политика   
Прочетен: 8530 Коментари: 24 Гласове:
27

Последна промяна: 27.10.2011 16:15

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
   Италианска радиопрограма относно течащата в момента революция в Исландия е шокиращ пример за това колко малко нашите медии ни казват за останалия свят. Може би американците помнят, че в началото на финансовата криза от 2008 Исландия банкрутира. Причините бяха споменати бегло, но след това този малко познат член на ЕС остана на заден план.   Докато една след друга европейските страни се провалят или рискуват провал, заплашвайки еврото, с въздействие върху целия свят, последното нещо, което биха искали властите, е Исландия да стане пример за това. Ето няколко причини:    Пет години неолиберален режим направи Исландия (320 хиляди души население, без армия) една от най-богатите страни в света. През 2003 всички банки в страната бяха приватизирани, и в усилията си да привлекат чуждестранни инвеститори предложиха онлайн банкиране, чиято минимална цена им позволи да предложат относително висока възвръщаемост. Сметките, наречени АйсСейв, привлякоха много английски и холандски малки инвеститори. Но с увеличаването на инвестициите се увеличи и външният дълг на банките.
 През 2003 дългът на Исландия беше равен на 200 пъти стойността на техния БВП, но през 2007 беше 900%. Световната финансова криза от 2008 нанесе финалния удар. Трите главни исландски банки – Ландбанки, Кауптинг и Глитнир, се срутиха и бяха национализирани, докато кроната изгуби 85% от стойността си спрямо еврото. В края на годината Исландия обяви банкрут.
     Обратно на очакваното, кризата доведе до това исландците да възстановят суверенните си права чрез директна демокрация на участието, която в последствие доведе до нова конституция. Но това се случи след много усилия.  Геир Хаарде, министър-председателя на коалиционното правителство на социалдемократите, издейства заем от 2,1 милиона долара, към който скандинавските страни прибавиха още 2,5 милиона. Но Исландия беше принудена да приеме драстични мерки. МВФ и ЕС искаха да поемат дълга и, твърдейки, че това е единствения начин страната да се разплати с Холандия и Великобритания, които бяха обещали да обезщетят гражданите си. Протестите и демонстрациите продължиха докато правителството не подаде оставка. Изборите се проведоха през април 2009, довеждайки до лява коалиция, която отрече неолибералната икономическа система, но веднага се съгласи с изискванията и Исландия да изплати 3,5 милиона евро. Това изисква всеки Исландски гражданин да плаща 100 евро на месец (или около 130 долара) за 15 години, с лихви 5,5%, за да изплати дълг на частни компании, причинен от други частни компании. Това беше камъчето, което преобърна колата.   Случилото се след това беше необикновено. Идеята гражданите да плащат за грешките на финансовите монополисти, цяла нация да бъде обременена да плаща частни дългове, беше разбита, променяйки връзката между гражданите и техните политически водачи и в последствие обръщайки водачите на Исландия на страната на избирателите им. Държавният глава Олафур Рагнар Гримсон отказа да ратифицира закона, който би направил гражданите на Исландия отговорни за дълговете на банкерите си, и прие призивите за референдум.  Разбира се, международното общество увеличи натиска върху Исландия. Великобритания и Холандия заплашиха с ужасни репресии, които биха изолирали страната. Когато исландците отидоха да гласуват, чуждестранните банки заплашиха да спрат всяка помощ от МВФ. Британското правителство заплаши да замрази исландските спестявания и банкови сметки. По думите на Гримсон „Казаха ни, че ако откажем условията на международното общество, ще се превърнем в Куба на Севера. Но ако бяхме приели, щяхме да се превърнем в Хаити на Севера.” (Писала съм много пъти, че когато кубинците виждат ужасното състояние на съседите си от Хаити, считат себе си за късметлии.)  На референдума от март 2010, 93% гласуваха срещу изплащане на дълга. МВФ веднага замрази заема си. Но революцията (макар и да не беше излъчена в Щатите) продължи своя ход. С подкрепата на едно гневно гражданско общество, правителството разследва отговорните за финансовата криза. Интерпол издаде интернационална заповед за арестуването на бившия президент на Кауптинг, Сигурдур Еинарсон, докато останалите виновни банкери избягаха от страната.  Но исландците не спряха там: те решиха да издадат нова конституция, която да освободи страната от пресилената власт на интернационалните финанси и виртуалните пари. (Тогавашната конституция е била написана през 1918, когато Исландия извоюва независимост от Дания, като единствената разлика с датската конституция бе в думата „президент” вместо „крал”.) За да напишат новата конституция, исландците избраха 25 от 522 партийно независими, но препоръчани от поне 30 души граждани. Този документ не беше дело на шепа политици, а беше написан в интернет. Срещите на авторите бяха излъчени онлайн и гражданите можеха да изпращат предложения и коментари, ставайки свидетели на раждането на документа. Въпросната конституция ще бъде предложена за одобрение на следващите избори. Някои читатели може би помнят, че земеделският колапс на Исландия от 9 век е описан в едноименната книга на Джаред Даймънд. Днес тази страна се възстановява от финансовата си криза по начин, точно обратен на смятаните за неизбежни мерки, както вчера новия глава на МВФ, Кристине Лагарде подвърди. На гръцкия народ беше казано, че приватизацията на обществения им сектор е единственото решение. Тези на Италия, Испания и Португалия са заплашени от същото нещо. Те трябва да забележат Исландия. Отказвайки да се подчинява на чужди интерези, тази малка страна заяви силно и ясно, че хората са независими.   Затова Исландия вече не е в новините.  

Дийна Страйкър  превод от английски: Maya Lilova (Окупираме България) http://www.facebook.com/occupybulgarianstreets



Гласувай:
27



Следващ постинг
Предишен постинг

1. ketcakuatl - Да.аа.а
27.10.2011 17:26
Много полезна информация. И тема за размисъл също. Поздрави!
цитирай
2. анонимен - Това е моята държава мечта. Пълен ...
27.10.2011 17:35
Това е моята държава мечта. Пълен суверенитет и пряко допитване до хората.. Аман от политици-хрантутници.
цитирай
3. valsodar - Най-вече тема за размисъл над това, ...
27.10.2011 18:48
Най-вече тема за размисъл над това, какво точно ни липсва, за да бъдем една нормална държава.
Именно в наличието на едно силно гражданско общество е реалната сила на народа на Исландия. Не е в урните, не е в ръцете на популистите, банкерите и политиците, а реално в тези на народа! И точно поради тази причина, за да не би и други народи да тръгнат по този път, тази информация за ревоЛЮцията в Исландия така ревностно се цензурира от медиите у нас.
цитирай
4. terciman - ***
27.10.2011 19:58
"изплати 3,5 милиона(???) евро. Това изисква всеки Исландски гражданин да плаща 100 евро на месец (или около 130 долара) за 15 години, с лихви 5,5%,
Может быть "милиарда"??? По-моему, опечатка (грешка).
Также:
" издейства заем от 2,1 милиона (милиарда???) долара, към който скандинавските страни прибавиха още 2,5 милиона.
цитирай
5. terciman - ***
27.10.2011 20:02
"...е шокиращ пример за това колко малко нашите медии ни казват за останалия свят...."
У нас тоже мало пишут о Болгарии. У нас, это в Украине. А российские СМИ замалчивают историю с Бургасским НПЗ и прочее. Особенно они замалчивают детали, цифры этой экономической трагедии Болгарии. И вообще о Балканах мало пишут. Я бы с удовольствием переводил (с румыского тоже, сербский я немного знаю), но никому это не нужно.
цитирай
6. valsodar - terciman
27.10.2011 20:20
Съжалявам, че не мога да ти отговоря на руски ( чета и разбирам много добре, но... )

За съжаление, това което се случва в България повтаря това, което се случи в Русия - възвръщане на тоталитаризма и култът към личността. При вас към Путин, с великоимперските амбиции, а при нас с Бойко Борисов със селските му амбиции. Разликата е единствено в мащаба, но и в двете страни се наблюдава един и същ модел изразяващ се с пълен контрол над медиите и преследване на всички инакомислещи хора, които искат да живят в една нормална и демократична страна.
Все още сме малко далеч от белоруският модел на Лукашенко, но както са тръгнали нещата, с това подлагане от страна на страхливите ни журналисти, скоро може и да го надминем.

Ще се радвам, ако можеш да сведеш и до рускоговорящите статията, която съм препечатал в блога си, защото си мисля, че колкото повече хора знаят истината, толкова по-малко ще бъдат лъганите сред тях.
цитирай
7. bven - Това е добър пример за всеки народ, който уважава себе си и независимостта!
27.10.2011 20:24
Благодаря за информацията!
цитирай
8. valsodar - Според мен си заслужават подобни ...
27.10.2011 20:27
Според мен си заслужават подобни статии да бъдат четени от възможно най-широк кръг от хора, защото именно те ще ни помогнат да намерим начин да излезем от омагьосаният кръг в който се въртим от 20 години насам, изгубили всякаква надежда за по-добро бъдеще.
цитирай
9. born - Ако се абстрахираме от фактите, ...
27.10.2011 21:34
Ако се абстрахираме от фактите, написаното по-горе звучи като истинска многоприятна фантастика. Можем само да мечтаем за подобни неща.
ПП. При гласуванията в Исландия как се е отразил вотът на исландските цигани ?
цитирай
10. evrazol - Най-вече тема за размисъл над това, ...
27.10.2011 21:50
valsodar написа:
Най-вече тема за размисъл над това, какво точно ни липсва, за да бъдем една нормална държава.
Именно в наличието на едно силно гражданско общество е реалната сила на народа на Исландия. Не е в урните, не е в ръцете на популистите, банкерите и политиците, а реално в тези на народа! И точно поради тази причина, за да не би и други народи да тръгнат по този път, тази информация за ревоцията в Исландия така ревностно се цензурира от медиите у нас.


Ние никога не тръгваме по път. Какъвто и да е той. Най ни биндисва да се хързулим по лайняната плоскост. На нас пари ни трябват, акъл не щем.

Ето една епиграма от татово време /не помня автора/:

Българио, гърбът ти бе широк,
животът - песен, пътят - равновесен.
Работехме и пеехме. Уви.
Българио, гърбът ти стана тесен,
че всеки търси място да лежи.

цитирай
11. osi4kata - и тук същото - ни дума, ни вопъл,ни стон :))
28.10.2011 12:51
Имам приятелка исландка и от нея чух новината. Официалните медии ни занимават с природни бедствия и предавания за осакатени хора (за да ни накарат да се почувстваме леко гузни и благодарни, че сме здрави). От днес вървят и предизборни дебати. Пълна инфо-мъгла.
цитирай
12. valsodar - За мен, тази пълна цензура в медиите ...
28.10.2011 14:25
За мен, тази пълна цензура в медиите над подобни новини, застрашаващи статуквото на бандокрацията не е никак случайна. Опасно е хората да знаят, че статуквото не е вечно и промяната му зависи изцяло от тях. По-добре е те да бъдат поддържани в състояние на постоянен страх и неувереност в бъдещето си, единствено така, те могат да бъдат манипулирани в определена посока.
Първата задача пред всяка една диктатура е установяването на пълен контрол над всяка една свободна и независима медия, която би застрашила властта й.
Не случайно бяха направени наколко показни задържания и процеси срещу хора, позволили си да изразят гражданската си позиция от страниците на социалните мрежи, които трудно биха били поставени под контрол, без да се прибягва до тяхната пълна забрана както в Китай и Беларус.

Но, поне докато я имаме тази възможност, поне по този начин да получаваме информация за случващото се по света, трябва максимално да се възползваме от нея, защото не се знае и тази ни свобода кога ще ни бъде отнета, докато прогледнем, че не правото е на силният, а силата е на страната на правото.
цитирай
13. gothic - Радо,
28.10.2011 14:30
благодаря ти за тази статия!
цитирай
14. valsodar - Пламене, знаеш че подобни статии ...
28.10.2011 14:51
Пламене, знаеш че подобни статии дават оная искра, която кара умът ти да заработи извън руслото на пропагандата и медийните внушения.
Преди време точно ти, бе публикувал една не по-малко силна статия, касаеща изкуствено предизвиканият банков срив и световна икономическа криза ( от списание "Ролинг Стоунс" ), така че аз съм ти задължен за нея не по-малко от колкото към авторът на тази, защото именно чрез прочита на подобни публикации, човек започва да мисли самостоятелно.
Сега, доколко е възможно да се повтори исландският модел у нас е малко спорно, защото съм убеден, че всяка една свобода трябва да се заслужи, от този който я иска. Никой не ти дава свобода наготово, наготово се дава единствено робският хомот, който с охота ти надяват, когато решиш, че някой друг трябва да мисли наместо теб, друг трябва да взима решенията, които ти предстоят да вземеш и друг трябва да определи посоката на пътят пред теб.
В това е истинската трагедия, в която се намира народът ни - отучили сме се да сме свободни, като наместо непредвидимата свобода, сме предпочели предвидимото си робство.
За последните 4 поколения се унищожи каквато и да е била наченка на собствена мисъл и идея сред българите. За това мисли Партията, Водачът, Лидерът или с други думи - Тираните, в чийто ръце сме поверили животът си, водени от идеята, че те по-добре от нас знаят какво ни е нужно и как да ни го дадат.
Целият този фарс под името "свободни и демократични избори", който се разиграва от 20 години у нас е просто продължение на фарсът "цялата власт в ръцете на народа", на който робувахме 45 години.

От нация родолюбива, жертвоготовна и патриотична, удивлявала света, сега сме вегетирали до една разединена тълпа, която всеки един популист може да поведе в една или в друга посока, според това, доколко правилно уцелва лъжите, които тълпата иска да чуе.
И затова си мисля, че няма как да заслужим Промяна в държавата си, докато не се променим самите ние като манталитет на поведение.
цитирай
15. hinki - Благодаря за поста, Радо.
28.10.2011 15:05
Ще се позачета из нета.
А ето и нещо от мен: http://www.ogripp.com/
Овощен грип. Май и нас ни гони в остра форма.
цитирай
16. valsodar - За нивото на българската журнал...
28.10.2011 15:13
За нивото на българската журналистика ( ако изобщо има такова ) може много да се говори. Първият шок за мен бе, когато прочетох в руските вестници ( преди идването на Путин и медийната му цензура ) какво означава да си истински журналист, да следиш пулсът на обществените нагласи, да ги отразяваш точно и безпристрастно, дори и цената на това да е собственият ти живот.
България имаше подобни журналисти, но те бързо бяха сплашени и поставени на място. Било чрез показно заливане с киселина в лицето, било с отказ да се публикуват статиите им - пътищата довели до това са много и някои от нас все още си ги спомнят, доколкото е силен споменът им за първите 5 години след преврата у нас, имащи за цел да унищожат всеки един порив към демокрация.
Наместо демокрация получихме една средновековна форма на управление, в която страната ни е разделена на спахийства управлявани от местни феодали.
Наместо ред и законност, получихме една "правораздавателна" система поставила си за цел да оневини виновните за масовото разграбване на националният ни капитал. Нищо не е такова, каквото очаквахме да бъде. И за това, вината е в страхът ни. Страх каращ ни да се свиваме страхливо в дупките си и тихичко да псуваме телевизора. Докато този страх не изчезне, пред нас бъдеще няма. Няма и как да го има, защото никой нищо не дава, на този, който няма воля и глас да си го поиска.
И точно за това, е важно да почнем да търсим това, което ни обединява, като се научим да загърбваме това, което ни разделя. Няма полза в това да се делим на политически окраски и социални съсловия, когато в крайна сметка сме българи.
И като такива, имаме правото да определим в каква държава искаме да живеем и какво да завещаем на тези след нас. В това е силата ни - в това, което ни обединява, а не в това, което ни дели.

Кой е националният ни идеал тогава?
И не е ли време, да погледнем към това, което са ни завещали предците ни, положили костите си в името му?
цитирай
17. valsodar - Хинки, прав си!Симптомите му са ...
28.10.2011 15:23
Хинки, прав си!
Симптомите му са масови и у нас.
Покорност, безинициативност, равнодушие ( последният е наистина масов ).

Но, това равнодушие към случващото се, не е случайно. То е плод на безкрайното политическо дърдорене от екрана, което води единствено до отегчение и неприязън.

Как мислиш, дали някой ден у нас би се стигнало до момента, в който новата ни конституция ще се пише в Интернет, от обществено признати за значими личности? Конституция написана от Народа за Народа.
Томас Джеферсън би бил щастлив да го види, а Левски би бил горд.
цитирай
18. анонимен - Доколкото съм запознат
28.10.2011 15:56
Исландия не е член на ЕС

иначе останалата информация беше интересна
цитирай
19. gothic - Радо,
28.10.2011 16:02
това, което казваш в последното изречение на отговора ти към мен просто няма как да се случи днес или в близките 10-20 години. Надеждата е в поколението, което днес е в началните класове. Стига да има мислещи родители да ги подготвят за това....
цитирай
20. valsodar - 19
28.10.2011 17:34
Съгласен съм със забележката - вярно е, че Исландия не е страна членка на ЕС, а само кандидат за него. Според мен, за нея ще е по-добре да остане извън него съдейки по икономическото развитие на тези страни от Европа, които отхвърлиха идеята за един бюрократичен съюз, чрез който само биха изгубили.

Все още не мога да разбера, какво правим ние в него, след като влизането ни в него, донесе единствено вреди за икономиката ни - превърнахме се в разграден напълно двор, в един придатък към свободните пазари. Не ни дават правото на свободен труд в ЕС, не ни дават правото за свободно придвижване в него - за какъв ли чеп изобщо сме страна членка тогава?
За да плащаме дълговете на гърците ли?
цитирай
21. valsodar - Че няма да се случи днес е пределно ...
28.10.2011 17:41
Че няма да се случи днес е пределно ясно.
Имам един свеж пример, за това как се манипулират новините в медиите - след проявеният интерес по темата за примера на Исландия, постингът бе свален от линковете към днес.бг и от челна на сайта. Някой явно се страхува подобни статии да бъдат достъпни през Интернет? И явно определени икономически интереси ще бъдат застрашени, ако хората започнат да се пробуждат от примера на други народи по света?

Но, с цензура или без, си мисля, че който иска да бъде информиран - ще намери начинът да го направи. Та нали вярваме повече на това, до което сме достигнали по собствен път, отколкото дадено ни наготово?
( Е, поне мислещите сред нас . )
цитирай
22. gothic - Няма как да не се съглася с теб, на...
28.10.2011 18:32
Няма как да не се съглася с теб, наистина.
цитирай
23. ko642 - Всъщност тази информациа не е по...
28.10.2011 20:19
Всъщност тази информациа не е популярна не само в БГ но и в щатите например. И нищо чудно. За корпоративна америка не е никак приятно когато обикновените хора откажат да плащат сметките на корпорациите а исландския пример може да се окаже заразителен :)
Поздрави!ВВ
цитирай
24. анонимен - Всъщност
28.10.2011 21:50
valsodar написа:
Съгласен съм със забележката - вярно е, че Исландия не е страна членка на ЕС, а само кандидат за него. Според мен, за нея ще е по-добре да остане извън него съдейки по икономическото развитие на тези страни от Европа, които отхвърлиха идеята за един бюрократичен съюз, чрез който само биха изгубили.

Все още не мога да разбера, какво правим ние в него, след като влизането ни в него, донесе единствено вреди за икономиката ни - превърнахме се в разграден напълно двор, в един придатък към свободните пазари. Не ни дават правото на свободен труд в ЕС, не ни дават правото за свободно придвижване в него - за какъв ли чеп изобщо сме страна членка тогава?
За да плащаме дълговете на гърците ли?


имаме право на абсолютно свободно придвижване в него; имаш право да предлагаш без ограничение всякакви услуги в него; можеш свободно да изнасяш всякакви стоки из него; фирмата ти може свободно да се установи във всяка страна от него; право да работиш като наемен работник нямаш в 10 от страните от него, в останалите 17 -имаш (а от началото на другата година ще може и в Хърватска, която става член); от 01.01.2014 ще отпадне всякаква възможност за затваряне на трудовите пазари.
Специално на мен членството ми позволи да уча в западен университет срещу 1650 евро на година, а не срещу 11500 (колкото е сумата за чужденци).

Така че влизането ни в ЕС е нещо, което на мен ми харесва; а колкото до бюрократизма му-просто трябва да свикнеш със стила на писане на тези документи (и да ги четеш на някой от основните езици; българските преводи са все още много лоши) и тогава ще видиш, че съюза е много по отворен към тем като ЕС гражданин, от колкото собствената ти страна да кажем. В момента изисквам (за собствен кеф) едни документи от Комисията и съм впечатлен от това до къде можеш да стигнеш.

Така че по-добре по позитивно към ЕС
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: valsodar
Категория: Лични дневници
Прочетен: 7393067
Постинги: 1738
Коментари: 18276
Гласове: 27880
Архив