Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.08.2010 01:34 - Новата парадигма на Майкъл Крайтън - II
Автор: valsodar Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1505 Коментари: 10 Гласове:
4

Последна промяна: 12.08.2010 01:38


Текстът по-долу си ме изненада. Възможно е на някои да им дойде в повече, но... който иска - да си го прочете, просто ще копирам един абзац от една книга, а вече кой, как ще си го разтълкува си е негова си работа. :)


     Идеята, че животните могат да се научат да говорят, датира много отдавна. През 1661 година Самуел Перуз видял едно шимпанзе в Лондон и записал в дневника, че то „прилича на човек по страшно много неща… Мисля, че то вече разбира доста английския език и аз съм склонен да считам, че то може да се научи да говори или да прави знаци.“ Друг автор от седемнадесети век отива дори още по-далеч с думите „Маймуните и бабуините… могат да говорят, но не го правят от страх, че ще бъдат експлоатирани и принудени да работят.“

     Но въпреки това опитите през следващите триста години да се обучат маймуните на човешка реч търпят провал след провал. Те достигат кулминацията си при амбициозния проект на една семейна двойка от Флорида, Кийт и Кати Хейс, които в началото на петдесетте в продължение на шест години отглеждат шимпанзе на име Вики сякаш тя е човешко дете. За това време Вики научава четири думи: „мама“, „папа“, „чашка“ и „горе“. Произношението й обаче било много затруднено и напредъкът й много муден. Трудностите й при обучението станали причина за нарастващото убеждение сред учените, че човекът е единственото животно способно да говори. Едно обобщение на всичко това е мисълта на Джордж Гейфорд Симпсън: „Езикът е… най-характерната черта на човека: всички нормални хора говорят; никое друго животно не е способно на това“.

     По онова време това твърдение изглеждало толкова непоклатимо, че в продължение на петнадесет години никой не си прави труда да обучава маймуните на човешка реч. През 1996 година обаче едно семейство в Рино, Невада, Беатрис и Алън Гарднър, проучва филми с говорещата Вики. Те забелязали, че Вики е не толкова неспособна да говори, колкото среща големи трудности с произношението. Направило им впечатление, че движела устните с огромно усилие, докато жестовете й били плавни и силно изразителни. Очевидният извод бил, че трябва да се опита езикът на жестовете.

     И през юни 1966 година семейство Гарднър започва да обучава едно малко шимпанзе на име Уошу, на американския език на жестовете (Еймслан), стандартизирания език за глухонемите. Уошу показала забележителен напредък с езика на глухонемите: през 1971 година вече имала речник със 150 знака, които използвала при разговор. Тя също така съставяла нови комбинации от думи за неща, които до този момент не била виждала; когато за пръв път й показали диня, тя сигнализирала „воден плод“.

     Работата на Гарднър влизала в остро противоречие с всичко утвърдено до този момент; оказало се, че броят на учените, заложили на невъзможността маймуните да се обучат на човешкия език, бил огромен. (Както веднъж един изследовател се изразил: „Господи, само като си помисля за всички онези авторитети вписвани във всички училищни учебници в продължение на десетилетия, и всички твърдят в един глас, че човекът е единственото същество, способно на езикова комуникация. Какъв хаос.“)

     Уменията на Уошу провокирали провеждането на множество експерименти свързани с езиковото обучение. Едно шимпанзе на име Люси било обучено да комуникира посредством компютър; друго, на име Сара, било научено да ползва пластмасови маркери върху дъска. Били изследвани и други видове маймуни. Един орангутан на име Алфред започнал обучението си през 1971 година; през 1972 една равнинна горила на име Коко; а през 1973 Питър Елиът започнал с една планинска горила на име Ейми.

     При първото си посещение в болницата при болната Ейми той заварил едно патетично дребно създание, натъпкано със седативи, и привързано към болничното легло с ремъци. Той я погали нежно по главичката и тихо изрекъл: „Здравей, Ейми, аз съм Питър.“

     Ейми мигновено го захапала до кръв.

     Това неблагоприятно запознанство положило началото на единствената успешна изследователска програма. Вече през 1973 година била добре усвоена основната техника на обучение, наречена залепване. На животното бил показван обект и изследователят мигновено притискал ръката към правилния символ, докато асоциацията не бъдела добре закрепена. Последващите тестове потвърдили, че животното разбирало значенето на символа.

     Но макар и основната методология да била възприета, то прилагането й ставало в среда на изключително изострена конкуренция. Изследователите се конкурирали в степента на възприятие на символите, или активния речник. (Сред човешките същества активният речник се счита за най-добрата мярка за интелигентност.) Скоростта на възприятие на символите може да се приеме като мярка или за уменията на учения или за интелигентността на животното.

     Вече било установено съвсем ясно, че различните маймуни притежават различни индивидуалности. Или както го коментира един изследовател: „Тези изследвания са вероятно единствената област, в която академичните клюки се концентрират върху студентите, а не върху преподавателите.“ В изпълнения с все по-нарастваща конкуренция и научни дрязги свят на изследване на приматите вече се носели клюките, че Люси била пияница, че Коко бил много лошо възпитан, че Лана силно навирила нос от оказваното й внимание („тя работела единствено в присъствието на интервюиращ“), и че Бъд бил толкова глупав, че трябвало да го прекръстят на Тъп.

     На пръв поглед може да изглежда странно, че Питър Елиът трябва да попадне под такава атака, защото този красив и доста стеснителен мъж — синът на един библиотекар от областта Марин — бил успял да избегне полемиките през годините си на работа с Ейми. Публикациите на Елиът били добросъвестни и сдържани; прогресът му ил добре документиран; той не търсел крещяща известност и не бил сред онези учени, които давали мило за драго, само да могат да изкарат маймуните си на шоуто на Карсън или Грифин.

     Но предпазливите маниери на Елиът прикриваха не само могъщ разум, но и една бясна амбиция. Той избягваше полемиките само защото нямаше време за тях; в продължение на години той бе работил до смърт нощем и в съботните и неделните дни, докарвайки до полуда екипа си и Ейми. Биваше го страшно много да прави бизнес с науката и да си осигурява финансиране; на всички научни конференции, посветени на бихейвиоризма на животните, където останалите се показваха по джинси и спортни ризи, Елиът пристигаше в костюм с жилетка. Елиът бе решил да стане най-добрият изследовател на маймуните, а за Ейми бе отредил ролята на най-напредналата маймуна.

     Елиът успя да постигне такъв успех в набирането на средства за проектите си, че през 1975 проектът Ейми имаше годишен бюджет от 160 00 долара и научен екип от осем души, включително и специалист по детска психология и един компютърен програмист. Един учен от института Берген по-късно каза, че движещата сила на Елиът се корени във факта, че „той е добро вложение; например, проектът Ейми получи петдесет процента повече компютърно време за нашите пари, защото той работеше на общия терминал нощем и в съботните и неделните дни, когато машинното време струваше най-евтино. Той беше изключително икономичен. И самоотвержен, разбира се: Елиът очевидно не се вълнуваше от нищо друго, освен от работата с Ейми. Това го правеше особено мъчителен за разговор, но пък за сметка на това винаги можехме да разчитаме на него. Трудно е да се види кой наистина блести; по-лесно е да се разбере кой е тласкан от неукротим стремеж, което в крайна сметка може да се окаже далеч по-важно. Ние очаквахме големи неща от Елиът.“

 

     Трудностите на Питър Елиът започнаха сутринта на 2 февруари 1979. Ейми живееше в един караван на територията на студентското градче в Бъркли; тя обикновено прекарваше нощите си сама, и на следващата сутрин биваше особено мила и прочувствена. Но тази сутрин специално персоналът от проекта Ейми я завари в едно нехарактерно за нея мрачно настроение; тя беше раздразнена и със зачервени очи; държеше се така, сякаш се бяха отнесли с нея по някакъв неприятен начин.

     Елиът усети, че нещо през нощта я беше обезпокоило. И когато я запита, тя започна да повтаря символите за „сън кутия“, нова двойка думи, чието значение той не можеше да схване. Това само по себе си не беше необичайно; Ейми непрекъснато правеше комбинации от двойки думи, които не бяха лесни за дешифриране. Само преди няколко дни тя ги бе изненадала с „крокодилско мляко“. Най-накрая се досетиха, че млякото й се бе вкиснало, и тъй като не обичаше крокодилите (които впрочем познаваше само от снимки), тя по някакъв начин бе решила, че вкиснатото мляко е „крокодилско“.

     Сега пък говореше за някаква „сън кутия“. Отпървом си помислиха, че може да става дума за леглото й, напомнящо на гнездо. Оказа се обаче, че тя използва думата „кутия“ в обичайния й смисъл, за обозначаване на телевизора.

     Всичко в каравана й се управляваше от компютър двайсет и четири часа в денонощие. Направих проверка да видят дали телевизорът не е бил включен през нощта, нарушавайки съня й. Тъй като Ейми обичаше да гледа телевизия, имаше вероятност да е успяла да го включи сама. Но Ейми беше мрачна когато провериха телевизора в каравана. Ставаше ясно, че тя имаше нещо съвсем различно на ум.

     Накрая откриха, че „сън кутия“ всъщност означава „сън картини“. И когато я запитаха какви са тия сънни картини, Ейми сигнализира, че те били „лоши картини“ и „стари картини“, като „карат Ейми плаче“.

     Тя беше сънувала.

     Фактът, че Ейми беше първият примат, разказал за сънищата си, доведе до еуфория екипа на Елиът. Еуфорията обаче не трая дълго. Макар и Ейми да продължи да сънува и следващите нощи, тя отказваше да обсъжда сънищата си; в действителност тя изглежда считаше учените за виновни за тези нови и смущаващи посегателства в душевния й живот. И което беше още по-лошо, поведението й след пробуждане започваше да се влошава с всеки изминал ден.

     Коефициентът й на усвояване на нови думи падна от 2,7 на седмица до 0,8; а темпото на спонтанно формиране на думи спадна от 1,9 до 0,3. Диапазонът от време, през който поддържаше вниманието си будно към даден предмет или проблем, намаля наполовина. Резките промени в настроението й се увеличиха; хаотичното и немотивирано поведение стана обичайно; емоционалните избухвания зачестиха всеки ден. Ейми беше висока четири фута и половина, и тежеше 130 паунда. Беше изключително силно животно. Екипът започна да се тревожи дали в случай на необходимост може да се справи с нея.

     Отказът й да обсъжда сънищата си с тях ги обезсърчаваше. Те опитаха различни научни подходи; показваха й картини от учебници и списания; включиха окачените на тавана видеомонитори в денонощен режим на работа, в случай че направеше някакъв важен знак докато беше сама (подобно на малките деца, Ейми често „разговаряше със себе си“); те дори предписаха поредица от неврологични изследвания, включително ЕКГ.

     Накрая успяха да разбудят интереса й с рисуването с пръсти.

     Това има огромен успех. Ейми беше повече от ентусиазирана от рисуването с пръсти, и след като прибавиха стрити кайенски люти чушки към боите, тя престана да си облизва пръстите. Рисуваше бързо картините си; това сякаш я поотпусна, и тя отново стана като предишната.

     Дейвид Бергман, специалистът по детска психология, отбеляза, че това, което Ейми в действителност рисува, е сбор от очевидно свързани изображения: преобърнати лунни сърпове или полукръгове, които винаги са свързани с областта на вертикалните зелени ивици. Ейми нарича зелените ивици „гора“, а полукръговете „лоши къщи“ или „стари къщи“. Освен това често рисува черни кръгове, които нарича „дупки“.

     Бергман предупреждава да не се правят прибързани заключения, че тя рисува древни сгради от джунглата. „Като я наблюдавам как непрекъснато рисува, като обзета от натрапчива идея, се убеждавам, че Ейми е дълбоко разтревожена от тези картини, и се опитва да ги изтласка от съзнанието си като ги изложи върху хартията.“

     В действителност, природата на изображенията остана тайна за екипа от проекта Ейми. В края на април 1979 година те заключиха че сънищата й могат да бъдат обяснени по четири различни начина. По реда на тяхната сериозност те следват така:

     1. Сънищата са опит да се рационализират събития от ежедневния й живот. Обичайното обяснение на (човешките) сънища, но екипът се съмняваше, че това обяснява нещата в случая с Ейми.

     2. Сънищата са преходни изражения на съзряването. С възрастта си от седем години Ейми беше горила тийнейджър, и в продължение на близо година тя беше демонстрирала много типични тийнейджърски черти, включително избухвания и депресии, загриженост за външния си вид, начало на интереса към другия пол.

     3. Сънищата са феномен специфичен за всеки вид. Не беше изключено всички горили да имат смущаващи сънища, и при онези сред природата резултантният стрес се регулираше по някакъв начин от поведението на групата. Макар че изследванията върху горилите сред природата датираха от двайсет години, свидетелства за този феномен нямаше.

     4. Сънищата са първият признак за инципиентна деменция. Това беше вероятността, от която най-много се страхуваха. За да се обучава ефективно една горила, обучението й трябва да започне още от детска възраст; с напредването на годините изследователите очакваха да видят дали животните им ще пораснат умни или глупави, своеволни или послушни, здрави или болнави. Здравето на маймуните беше обект на непрестанни тревоги; множество програми се бяха провалили след години усилия и разходи само защото маймуните умираха от физически или психически заболявания. Тимоти, едно шимпанзе от Атланта, през 1976 година получи психически увреждания и направи самоубийство чрез копрофагия, задавяйки се със собствените си фекалии. Морис, орангутан от Чикаго, се превърна в невротик, развивайки фобии, станали причина за прекратяването на работата през 1977 година. За добро или за лошо, самата интелигентност, която правеше маймуните подходящи обекти за изследване, ги правеше също така и нестабилни също като хората.

Откъсът е от книгата на Майкъл Крайтън - "Конго"

Новата парадигма на Майкъл Крайтън-I



Гласувай:
4



1. tit - От доста време си мисля,
12.08.2010 02:21
че т.н. разум е природна аномалия, напълно излишна за самата Природа. С две думи -"мислещите хора" са някакъв мутирал вид! Природата и Вселената ще му видят сметката! Има и други разумни видове - делфините, например, също са интелигентни / Боже, как звучи!/. Но никой от тях не се смята за по-голям от Бога!
Ние сме грешка и най-вероятно ще изчезнем!

Не съм чела книгата...само филма съм гледала с огромно удоволствие - няколко пъти!:))
цитирай
2. анонимен - доктор дулитъл
12.08.2010 04:41
tit написа:
че т.н. разум е природна аномалия, напълно излишна за самата Природа. С две думи -"мислещите хора" са някакъв мутирал вид! Природата и Вселената ще му видят сметката! Има и други разумни видове - делфините, например, също са интелигентни / Боже, как звучи!/. Но никой от тях не се смята за по-голям от Бога!
Ние сме грешка и най-вероятно ще изчезнем!

Не съм чела книгата...само филма съм гледала с огромно удоволствие - няколко пъти!:))


мен ако питаш, животните знаят доста неща, които ние не знаем.

и са по-разумни от нас.
цитирай
3. sezoni - ;)Какво е твоето мнение по- въпроса ?
14.08.2010 22:54
Защото моето е , че учените изследователи, нямаше да си губят времето да изследват маймуните , ако бяха по- умни от маймуните. Логичното мислене е задължително, когато искаме да разберем нещо, независимо от аспекта . Изследователите ако имаха логично мислене , със сигурност щяха да разберат , че изобщо няма нужда да се правят някакви изследвания в тази насока , защото щяха да знаят , че при някои видове , както при някои хората, се активира инстиктивно, приспособяване към обстоятелствата, с цел самохранение когато е нарушена естественоста на съществуване .Това е и причината за психичните разстройства при тези които са с лабилна психика .Това което са установили , че маймуните могат да се научат да казват по няколко думички, не е кой знае от какво значение, защото папагалите в това отношение ги превъзхождат, защото могат за по - кратко време да възприемат и говорят по- разбираемо като казват по- цели изречения .Тези изследователи,до големи открития са стигнали, направо за Нобелова награда , че маймуните можели и да рисуват , сигурно имат голямо въображение да си представят някакви драсканици за рисунки .Какво да кажем за тези видове , които са дресирани, за да ни показват най- различни номера в цирковете , тяхното ниво на интелект , какво ли е ?
цитирай
4. valsodar - Да не подценяваме другите видове около нас
15.08.2010 11:51
Основната грешка в мисленето е, че се възприемаме, като най-доброто, на което природата е била способна, което според мен си е грешка.
С речта сме успели да затвърдим социалното си естество, но сме загубили пътят към себе си.
А конкретно по въпросът, овладяването на животинската реч, отваря пътят към изучаването на езика на нехуманоидните същества - Пентагона неслучайно финансира подобни програми - различни подходи, различни резултати.
Въпреки че, който има уши - слуша, който има очи - вижда.
цитирай
5. sezoni - Радослав
15.08.2010 22:09
неоспорим факт е , че хората превъзхождат всички други видове . Трудно е да се намери пътя към себе си , защото има много други подобни пътища , които могат да ни отдалечат от верния път .Казваш , който има уши - слуша , който има очи - вижда ,но от значение е да имаме потенциала да разбираме истината .
цитирай
6. valsodar - Не считам като белег на превъзхо...
15.08.2010 23:51
Не считам като белег на превъзходство, способноста на определен животински вид да изтреби останалите на планетата. Ако в това се крие превъзходството ни, то няма за какво да се сърдим на следващият, който ще изтреби нас като вид! :)
цитирай
7. sezoni - Хората ,
17.08.2010 20:42
не са животински вид , защото имат интелект който развиват .Защо , пренебрегваш и този факт , че има много организации които се грижат за всички видове . Много хора си имат и домашни любимци за които полагат грижи , ти също имаш котка .Това , че повечето хора не са вегетарианци не мисля , че вреди на популацията на видовете , те и животните не всички от тях са тревопасни .Мислиш , че има извънземни които могат да изтребят хората ли ? Аз си мисля , че от никой не са застрашени , защото най - големите вреди сами си ги причиняват като замърсяват и унищожават всичко от което зависи съществуването им .
цитирай
8. valsodar - При една огромна част от хората няма ...
17.08.2010 21:36
При една огромна част от хората няма никакво развитие на интелекта, те с какво превъзхождат, някои далеч по-интелигентни животински видове?
цитирай
9. sezoni - Истина е това което казваш
18.08.2010 19:28
Жалко е , че повечето хора нямат никакво интелектуално развитие .Постиженията които имат или към които се стремят в материален аспект , не ги прави благородни и интелектуално извисени личности .
цитирай
10. liliyanaandreeva - Хората са по-умни от маймуните
24.08.2010 21:30
Те сами усвояват маймунджълъци до пълно сливане с нрава на пра-родителите...
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: valsodar
Категория: Лични дневници
Прочетен: 7411515
Постинги: 1739
Коментари: 18276
Гласове: 27883
Архив