Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.02.2012 17:42 - Да открием разликите между поезията и стихоплетството.
Автор: valsodar Категория: Поезия   
Прочетен: 10110 Коментари: 17 Гласове:
17

Последна промяна: 03.02.2012 17:46

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
За целта ще разгледаме две творби.
Първата е на ниво поезия, а втората е на една лудетина, претендираща да е на същата висота.

  “Що не пееш, мила птичко,
що потрепваш тъй с крилца?
Ето, тук си имаш всичко,
и водица, и зрънца.”
Имаш позлатена клетка
с тънки пръчки, железца
и прозорец с дивна гледка
къмто ведри небеса.”
Тъй говореше детето
с нежни, ласкави слова,
а пък птиченцето клето
тъжно свело бе глава.
А отвънка птички волни
пееха със весел глас,
сякаш казваха му нежно:
” Искаш ли да дойдеш с нас?”
Трепна птичето с крилца,
блъсна в пръчките челце
и изхвръкна му душата,
стихна мъничко сърце.


В първият пример стихът носи своят ритъм, идея и чувство внушавано в читателят му.

В следващият момент, наблюдаваме един доста нескопосан опит да се копира неговата ритмика, идея и послание, но опит напомнящ ми на най-вече на състезание по бягане между  куцащ с патерици и напълно здрав човек. Да оставим настрани досадната тафтология, губещата се ритмична вълна преминаваща в директен дисонанс и нескопосаният опит за метафора, просто нека да сравним едното с другото!

"Що не пееш, мила птичко",
що мълчиш без глас, в тъга?
Имаш блог и бан и всичко
.......само нямаш свобода...
Имаш хакери и фейки,
имаш всички чудеса
да те спират "кухи лейки"
да не пееш песента...
Що не пееш , мила птичко
знаеш много за света
всичко вижда се самичко
пусто е без теб сега...
Зная не обичаш ти затвора
пълен с наглост, суета
да се гаврят с тебе хора
не познали свобода...
Спомняш ли си, мила птичко
как огласяше леса?
Днес са други времената
и царуват злобата с беса,
някои са даже на заплата
да отнемат песента...

 Ако все още не сте схванали разликата между Поезията и Стихоплетството, готов съм да продължа с анализа си.

 :)





Гласувай:
18



1. apostapostoloff - Разликата се открива лесно:
03.02.2012 17:58
тези, които публикуват в блог.бг са стихоплетци, а останалите- поети.
цитирай
2. boristodorov56 - Пародията също е творчество.
03.02.2012 18:08
Изразяването на различно лично отношение към авторите е емоция и може би има своето обяснимо оправдание от естетическа или морална гледна точка.
По един или друг начин авторите са постигнали целите си.

Не е справедливо да се определя пародията като стихоплетстване и, че точно тази няма качества.
Ако има конфликт извън посочения - не е моя отговорност, неподозирайки дори за съществуването му.

Това е моя гледна точка, която не е задължителна за възприемане или одобрение.
Още повече, че не разбирам от поезия.
цитирай
3. valsodar - Борисе, напълно си прав и си намерил ...
03.02.2012 18:27
Борисе, напълно си прав и си намерил възможно най-точното определение за втората творба - Пародия!
Да , това е точно една пародия на поезия, констатация която напълно подкрепям!
Както виждаш, дори и ти разбираш от изкуство. :)))
цитирай
4. trubadur - Това е вярно,
03.02.2012 18:27
че пародията е също вид литературно творчество. Но има нещо много важно - тя е дружелюбна към оригинала, не е изпълнена с омраза към автора и не цели да се гаври с него.
Колкото до стиховете в сайта - трагедия са.
На 50 стиха я има един добър, я не.
цитирай
5. evrazol - Аз не разбирам твърде от поезия, за това я различавам от стихоплетството по следния простичък принцип:
03.02.2012 19:58
Поезията ни посочва - вижте, чуйте, усещате ли?
Стихоплетството - вижте МЕ! Едното излъчва, другото се изтъква.
цитирай
6. sorsha30 - Второто е поетически тероризъм. ...
03.02.2012 20:12
Второто е поетически тероризъм.
Днес са други времената
и царуват злобата с беса,
някои са даже на заплата
да отнемат песента...
цитирай
7. ketcakuatl - ДОНКИХОТОВЩИНА
03.02.2012 20:42
Ами те хората и турски сериали гледат, и чалга слушат, и за набедените комунонанисти гласуват, и дрога шмъркат, и с шльоковица се наливат, и за грозни и свадливи моми се женят,и на хилядата, колко е половината не знаят, и крадат, и убиват, някои пък 'управляват'! И ти намери същината на проблемите които заливат обществото ни? Защото блога е еманация на обществото, не е някакъв елитарен клуб по интереси. Проблема, за който си се хванал, е цветенце. Така правят по Макиавели политиците и журналистите - изтикват напред маловажното, малоценното, за да се отклони вниманието от истински значимото и определящо. Така мисля аз поне.
цитирай
8. aniia - хахаха
03.02.2012 22:25
Вярно, че вторите стихчета не са поезия, но човек с чувство за хумор ще ги оцени - вие явно не сте такива :)))
цитирай
9. valsodar - Точно по тази причина трябва да се ...
04.02.2012 00:05
Точно по тази причина трябва да се прави разликата между поети и стихоплетци.
Еврозол по-горе я посочи много точно, така че ще го цитирам отново.
"Поезията ни посочва - вижте, чуйте, усещате ли?
Стихоплетството - вижте МЕ!
Едното излъчва, другото се изтъква."

Ако не сте го разбрали, проблемът е изцяло във вашият приемник, по-точно от това, едва ли може да се каже. :)))

Всеки един с речник от 500 думи, може да ги подреди някак си, така че да уцели що годе някаква рима, но да плетеш стихчета, не е същото като да пишеш поезия.
Това стихоплетците едва ли нявга ще го разберат, защото те са обсебени само от себе си, а не от силата на истинското Изкуство.
цитирай
10. анонимен - Тук ще се изявя по втората творба
04.02.2012 16:11
Не пее тоз който за свобода скача куц в боя.
От мен толкова, па да си е глътнал някой критик езика :)))
цитирай
11. vladun - Съгласен съм, вторият текст няма ...
09.02.2012 10:46
Съгласен съм, вторият текст няма нищо общо с поезията, но преди да продължиш с анализите те съветвам да се запознаеш по-обстойно с употребата на пълния член.
И да провериш в речника, че тавтология се пише Ф, а не с В. И че щом са обсебени, то е ясно, че е от себе си...
Поздрави!
цитирай
12. valsodar - За правилното изписване на думата ...
09.02.2012 11:29
За правилното изписване на думата "тавтология" съм изцяло съгласен - забелязах грешката си няколко часа след публикуването на текста, но... нямам навика постоянно да му правя корекции, така че си остава такъв - какъвто е, т.е. с правописните грешки по него.

За пълният член, да, все още допускам грешки в използването му, така че се старая и по този ми проблем.

Но ми е чудно едно - защо когато човек не може да вземе отношение към текста, непременно взима отношение по начинът, по който той е поднесен?
цитирай
13. valsodar - Поезията няма нищо общо със стихоплетството.
09.02.2012 11:32
mihala написа:
Да изразяваш собствени чувства и своето отношение към света това стихоплетстване ли го наричате? Или да бръщолевите заучени фрази, без отношение и виждане е по-добре? Май блондинките масово са се впили в поезията.


По-горе съм посочил конкретната разлика между двете.

Да стихоплетства може всеки един човек, без да има талант за поезия, стига да навърже някаква мелодийка в поднасянето на думите си, та дори и тя да е от най-елементарините - там-тарам, тарам ти - там.

И човек четейки, няма как да не чуе мелодията на думите.
Стихоплетците маршируват, поетите танцуват с думите.
цитирай
14. valsodar - Определено има връзка с това
09.02.2012 12:39
Поетичността има определена връзка с музикалният слух - всяка една дума носи собствен звук, а подредените - мелодия.
Дали мелодията ще е хармонична или не, зависи не само от богатството на речника който ползваме, но и от умението ни да чуваме мелодията на речта.

Всички изкуства са взаимносвързани помежду си и всяко едно от тях ни прави не само по-богати, но ни дава и повече изразни средства, чрез които да изразим себе си и това, как виждаме света около нас.

Поезията е едно от тях, но както с всяко едно друго изкуство, злоупотребата с опитите в него неизменно водят до халтура и кич.
цитирай
15. vladun - Отговорът ти е искрен и ме задължава да отвърна със същото.
09.02.2012 22:29
valsodar написа:
За правилното изписване на думата "тавтология" съм изцяло съгласен - забелязах грешката си няколко часа след публикуването на текста, но... нямам навика постоянно да му правя корекции, така че си остава такъв - какъвто е, т.е. с правописните грешки по него.

За пълният член, да, все още допускам грешки в използването му, така че се старая и по този ми проблем.

Но ми е чудно едно - защо когато човек не може да вземе отношение към текста, непременно взима отношение по начинът, по който той е поднесен?

Коментарът ми започва със следните думи: "Съгласен съм, вторият текст няма нищо общо с поезията..." - тоест, не си прав че не съм се изказал относно самия текст. Дори напротив - подкрепям те. Просто моята представа е, че неграмотната поезия трябва да се критикува с грамотни текстове. И затова реагирах по-остро от приетото. А срещу теб нямам нищо лично!

цитирай
16. vladun - Много ми харесва аватарът ти!:)
10.02.2012 00:26
mihala написа:
Владун, ти коректор ли си или стихоплетец.Я покажи нещо за пример, та да знаят неуките как става. Нещо като показно...

цитирай
17. valsodar - vladun - съгласен съм със забележката ти.
10.02.2012 08:29
Лично за себе си отчитам, че от началото на блога си пиша далеч по-грамотно, донякъде благодарение и на подобни забележки върху езиковата ми култура.
Преди да почна да пиша тук имах далеч по-високо мнение за нея :)))
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: valsodar
Категория: Лични дневници
Прочетен: 7391768
Постинги: 1738
Коментари: 18276
Гласове: 27880
Архив