Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.10.2008 11:58 - Изкуството да продаваш.
Автор: valsodar Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3465 Коментари: 32 Гласове:
0

Последна промяна: 07.10.2008 12:17

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Не обичам да скиторя по моловете. Едно, че получавам разширени вени попадайки в магазин с изцяло дамски стоки, изчаквайки търпеливо половинката си да спре да се рови из многобройните парцали, с надеждата да попадне на нещо заслужаващо си цената и второ поради начина на продаването им.
 Защото, това да си добър продавач, не е умение, а си е направо изкуство.
А майсторите в това изкуство, от ден на ден стават все по-малко и всекидневно си поставен в позицията на натрапник, а не на клиент влизайки в поредния магазин.
 Наместо да те посрещнат с усмивка, те среща един безразличен поглед изпълнен с досада и отегчение, в който се чете - Поредния натрапник, кога ли ще се разкара ?!
 В случай, че ти потрябва консултант, няма как да го разпознаеш измежду лутащите се клиенти.
Налага се да разиграеш пантомимата на изгубен в големия град, да започнеш трескаво да се озърташ и взираш едва ли не във всеки посетител и ако имаш късмета да не те сметнат за избягъл луд, може и да привлечеш вниманието на така примамливо наречените "консултант продажби".
 Не ми се говори за космическите цени, все пак няма закон ограничаващ крайната печалба и всеки търговец е свободен, на кое от двете  да заложи в стратегията си за продажби - на цени или на оборот.
 Но чудно защо, почти никой не залага на доброто обслужване, на обучението на персонала си в тази насока ?!
 Наместо това, не е рядка гледка в ролята на продавачки да видиш вятърничави тийнейджърки, често с неясна представа за продаваните от тях стоки.
 На почти всеки въпрос, срещаш едно повдигане в недоумение на рамене и отговор - Не знам !
 Добре, а какво всъщност и да знаят, след като знанията им просто не са желани ?
По никакъв начин заплащането им, не им се обвързва с оборотите на продадените стоки , с броя на добре обслужени клиенти и в крайна сметка от продавачи, те са станали поредните чиновници гледащи с нетърпение стрелките на часовника, отмерващ минутите до края на работния ден.
 И няма как човек да не се запита - Добре де, какъв е тогава смисълът от тоя магазин, от целия му блясък , натруфеност и лъскавина , след като в него не се прави и най-плахия опит стоките да се продадат.
 Защото, колкото по-дълго една стока залежава по-рафтовете, толкова повече се обезценя тя.
И точно тук е ролята на продавача - да те посрещне, да се запознае с потребностите ти, да те въведе в избора ти всред предлаганото от него, да те посъветв и окуражи дори.
 Случвало ми се е да попадам и на такива, успяващи да ти продадат и това, от което надали си се нъждаел преди да влезеш при тях, но го правят така, че да излезеш с чувство на удовлетворение и задоволство. 
 Да искаш пак да отидеш, не само заради нуждите си , а заради удоволствито да пазарваш при тях - да усетиш как се ценят твоите нужди и как ти си единствения очакван клиент за деня.
 Няма начин това да не стане един ден, да се промени из основи културата на обслужване.
Защото както в природата властват законите на естествения подбор, така и в сферата на търговията се отсява зърното от плявата.
 Отсява се от нас - с избора ни.
И точно поради този си избор си има магазини в които крака ми вече не стъпва има си и такива от които винаги си купувам по нещо дори и дребно, в знак на уважение към майсторстовото на продавача.




Гласувай:
0




Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Този текст в избрани?
07.10.2008 12:20
Този безреден текст, десетина минути след пускането му, прочетен от десетина човека и без никакъв коментар е вече в избрани???
Админите или се подиграват с теб, или нарочно те хвърлят на вълците.
Но си заслужаваш и двете!
цитирай
2. valsodar - Да не би да си от набедените "продавачи"
07.10.2008 12:28
Да не би да си от набедените "продавачи" или просто си от поредните скучаещи, нямащи с кого да се дръвчат за деня ?!

Оплакванията - към модераторите, не към мен :)))
цитирай
3. martito - За днес това е вторият постинг, к...
07.10.2008 12:37
За днес това е вторият постинг, който чета, на тема некачествено обслужване.
Виж:
http://fenris.blog.bg/viewpost.php?id=241217

Fenris даже е намерил решение на проблема.:))
Лек ден!
цитирай
4. valsodar - Страшно отмъщение ?! :)))
07.10.2008 12:45
Добра идея, но пазара си отмъщава далеч по-страшно от това, на което е способно въображението ни.
Това ще е една от добрите страни на задаващата се икономическа криза - ще оцелеят по-добрите :)
цитирай
5. martito - Дано!!! Предстои да видим..
07.10.2008 12:49
Дано!!! Предстои да видим..
цитирай
6. pilcho - ?!!!
07.10.2008 13:18
"избягъл" ?!?!!! Ти сериозно ли?!
цитирай
7. анонимен - Valsodar,
07.10.2008 13:18
Аз пък харесвам моловете. И това не е чудно, нали съм жена:))
Харесвах атмосферата и обслужването в МОЛ ъф София. Да, в минало време. В последната година сървисинга никакъв го няма. А пък хигиената там, обезпокоително се е сринала до балканско ниво. Понякога даже се чудя възможно ли е такова животно да съществува по тези ширини:)
В повечето магазини, продавачките висят отчаяно отпред, гледат празно и пушат оттегчено като проституки лишени от клиентела, според приятеля ми:]
За обслужване и дума не може да става. Който е бил обслужван в чужбина, ще ме разбере. Любезността на местна почва се изразява най-вече в досадно-натрапническо отношение или обратното, тотално незаинтересованост от факта, че в магазина има клиент, който желае да си похарчи парите с кеф, или липса на каквото и да е познаване, или поне някаквъв опит за предугаждане на търсенето на клента.
Не знам на какво се дължи точно.. Дали на факта, че повечето първенюта-търговци смятат, че от всяко "дърво" става продавач-консултат (тва важи и за сервитьорите) или, че ние клиентите сме тъпи парчета.
И май по-скоро последното доста подхранва самоувереността на горните, тъй като съм забелязала, че много от хората все още не са се научили да се държат като клиенти.
Иначе, много харесвам МОЛ-овете и обичам да ме обслужват.
цитирай
8. valsodar - 3 месеца
07.10.2008 13:23
Обикновенно това е срокът, който дели началния ентусиазъм и добро обслужване в новооткрит обект и срива в качеството на обслужването.
И интересното е, че това е почти масово ?!
Ентусиазма ли им се губи на тези хора или си мислят, че който веднъж е влязъл при тях, вечно ще го прави, независимо от нивото на обслужване ??!

Навремето имаше бум в отварянето на всевъзможни ресторантчета и механи в студентски град. В началото огромни порции на много прилични цени, а в последствие - едва ли не помощи за третия свят с надцакване в сметката.
цитирай
9. gothic - Имам и конкретен пример. Във въп...
07.10.2008 15:07
Имам и конкретен пример. Във въпросния МОЛ на Стамболийски и Опълченска влизам на 25 декември по-миналата година. Трябваше да избера някакъв подарък на стойност около 50 лв. за тригодишния ми тогава наследник. Въпроса беше, че фирмата, където работи половинката, осребрява такава сума за детски подаръци, така че трябваше да взема фактура. За около 20 минути избрах едно камионче и една книжка с приказки от магазина на последния етаж за малко над петдесетарка. И се почна приключението наречено фактура. Отне близо час и струпването на почти всички невръстни "консултантки по продажбите" от етажа. С кански мъки ми я издадоха и накрая забравиха да ми поискат пари. Това, че девойката не се лиши от надницата си се дължи само на добрата ми воля, след като на ескалатора открих, че парите в джоба ми са пак толкова, с колкото влязох в мола. Та такива ми ти работи. И веселия поглед - нова версия на стара поговорка: Всяка женка да си знае мола! :)))))
цитирай
10. valsodar - С фактурите проблема е поголовен
07.10.2008 15:10
Уж всички имат касов апарат и кочан с бланки за фактуриране, но незнайно защо в процеса трябва да се включи и непременно управителя на обекта, който неотклонно отсъства ?!
И се почва една ... ами-и-и ще ви издадем, но трябва да минете друг ден за да я получите...

А странно защо, когато зареждам на бензиностанция първият им е въпрос е - Искате ли фактура ? - и никога не отказват издаването й ??!

Интересни неща прави конкуренцията :)
цитирай
11. анонимен - "Няма начин това да не стане един ден,
07.10.2008 15:24
да се промени из основи културата на обслужване" - хмммм.... вероятно си много млад, ненаблюдателен или просто с къса памет - култура на обслужване се беше появила по едно време, ама замина - сега определено се връщаме към соц-а. а тогава ако знаеш какво беше "магазинер" - мръсен темерут, най-често от женски пол, с такъв вид, че ти се отщява да питаш квото и да било. наистина си бяха чиновници - изпълнява си месечната норма от примерно 100 продадени чифта обувки, и изключва - ама тва, че има още клиенти, че има и обувки, че работното време не е свършило - боли я ******* - заключва и пие кафе. е, явно овчедушието му е в кръвта на тоя народ, щом пак иска да се върне там.
цитирай
12. valsodar - Нито едно от трите - просто рационалист
07.10.2008 15:40
Колкото и мръсни пари да се препраха през измислени магазинчета със скучаещи продавачки, все някога края им ще се види.
Ако не по желание на нашето правителство, то поне под натиска на европейското - от две години насам нищо съществено относно бъдещето ни не се решава на национално ниво.

Така че, избора пред търговеца е - Фалит или промяна в нивото на обслужване .
Икономическата криза която се задава, ще послужи като катализатор за този процес и с радост бих се сбогувал с пишман търговците покрай нея, независимо от това, как би се отразила кризата на мен самият.
цитирай
13. allbi - лесно е да се говори като си бил
07.10.2008 16:33
само от едната страна...
аз съм от фалиралите ...
ако си почнеш честен бизнес
в тая държава рано или късно фалираш...
тия молове са една голяма пералня на пари...
ами кво да кажем за клиентите -ПАЦИЕНТИ...
дето като ги поздравиш и се опиташ да завържеш
разговор ти отговорят ГЛЕДАМ...
а ходи бъди любезен...
Пък търговията е като риболова - не знаеш дали
ще клъвне някой...;)
Абе смотона ни е държавата (сори може до сте свикнали да римувам само позитивно)
но това не значи че не съм минала през месомелачкато на часния бизнесс, ужассс...

цитирай
14. valsodar - Да ти превеждам ли ?
07.10.2008 16:42
"Гледам" в превод означава следното:
1. Разхождам се и междувременно си набелязвам това, което ми харесва.
2. Чудя се дали ще ми стане ?
3. Дали мога да си го позволя ?
4. Ще ми стои ли добре ?
5. Изчакай малко, след малко ще ти кажа имам ли нужда от твоята помощ.
6. А дали биха направили отстъпка от цената ?
7. Това под лепенката, старата цена ли е ?

И още и още - въпрос на усет , който се развива .
Ако човек иска да има клиенти, се научава как да си ги завъди и задържи :)

Вярно, има нещо общо търговията с риболова и това е в захранката - какви усилия ще положиш рибата да предпочете твоята кукичка, а не тази на конкурента ти :)))
цитирай
15. gothic - Като цяло, моловете и големите в...
07.10.2008 16:55
Като цяло, моловете и големите вериги смачкаха дребния предприемач. В квартала, като отидохме там, работеше едно малко магазинче, пазарувахме много хора, собственика познаваше всеки лично, вечер се събирахме отпред на по биричка. Но...на сто метра отвориха 345, на триста - Европа, на 500 - Фантастико, а наблизо има и Хранскомерс...Познайте какво стана с магазина. Такава е съдбата на малките магазинчета днес. Имаше един виц, за евреина с малкото магазинче, около което имало два мола, които на коледа сложили отстъпки съответно 10 и 15 % . А еврейчето надпис - "Тук е главния вход на разпродажбата"...но това е във вицовете. Големите вериги разчитат на работна ръка, съставена предимно от съвсем млади момчета и момичета, които нямат високи изисквания за заплатата, съответно и опит. Оттук идва и неадекватното обслужване. Категорично предпочитам малките магазинчета, плод-зеленчуци, книжарници и пр., но те намаляват катастрофално....
цитирай
16. valsodar - Но видя ли какво стана с големите магазини ?
07.10.2008 17:02
И аз бях клиент и на Билла, и на Хит и на Кауфланд и на какви ли не още хипермаркети, но се оказа , че най-качествената мръвка се продава не в тях, а в едно малко квартално магазинче.
Което все още съществува заради клиенти като мен.
А ги има по простата причина, че никога не е свалило стандарта на качеството което предлага , за разлика от хипермаркетите, които до година след откриването им, започват да ти предлагат боклуци на високи цени.

Водят в началото ценова война, за да разчистат дребосъка, а после след като ги докарат до фалит за да изчезнат, започват да се подиграват с клиентите си.

В кой друг магазин освен в Кауфланд разпродават стоката, която е за брак с обяви по уредбите за сензационни намаления ??! :)))
цитирай
17. dinka - :)))
07.10.2008 17:14
"асистент гонене на мухи в помещението", заедно с негова колежка са залагали колко бързо ще си тръгна. Аз не само, че не си тръгнах бързо, но си купих и рокля.
Много ги разочаровах :)
цитирай
18. allbi - valsodar ,
07.10.2008 17:16
верно ме смаза ама когато те изхвърлят от дюкяна заради Т-маркет който изкупи всички дюкяни едновременно открият Кауфладн съвсем наблизо
каквато и стръв и кука да извадиш...
Тия дето ГЛЕДАТ 2003 ми ставаха после най-големите фенове и съм им угаждала ама не би...големите изяждат малките като в джунглата...
И твоя превод е твоя начин на мислене пък знаеш ли в някои глави кво се върти...
Благодаря ти за превода аз за това и си станах блондинка, по ми е лесно...:)))
цитирай
19. valsodar - Малките могат да оцелеят
07.10.2008 17:40
Но за да оцелеят трябва да са напълно наясно , какво могат да предложат те , което не могат големите.
Естествено за ценова война и дума не може да става - стига само да си припомним как Метро извива ръцете на доставчиците си и... става ясно, че ценовите условия които могат да си позволят големите са недостъпни за малките, освен ако не са затворили цялата верига и дори тогава е леко спорно.

Но това да си голям на пазара, не означава , че клиентите са ти в кърпа вързани - всеки търси по-доброто .
И като качество , и като цена , и като обслужване.
Ако можеш да биеш големите по първия и последния критерий, хората са склонни и да платят малко повече, стига да им извадиш душицата с памук, а не да ги цапардосваш от входа с пълно пренебрежение :)
цитирай
20. gothic - Е малките определено ме печелят с ...
07.10.2008 17:50
Е малките определено ме печелят с качество и с обслужване. Знаеш ли кво е в 345 да влезе клиент, който преди малко си е купил вакуумирана мръвка и тя да осмърди цялото хале. Ако в дребния магазин това нещо се направи два-три пъти и клиентелата му е сбогом. А великаните наистина, м буквалния смисъл на думата, извиват ръцете на клиента....
цитирай
21. valsodar - Последно за Метро
07.10.2008 17:52
Много ми е чудно, дали някой ден няма да го осъдят, като търговска верига провеждаща дискриминационна политика спрямо клиентите ?!

Това с метро картите , ако не е дискриминация - здраве му кажи !
цитирай
22. allbi - valsodar,
07.10.2008 18:20
абе човеко,
казвам ти че ми погълнаха дюкяна пък след като се изместих ептен фалирах тия дето търсят качество и обслужване се броят на пръсти ...
пък и дистрибуторите ептен ни зарязаха дребните...абе ...народа няма пари...на теб ли да казвам ...
е, голям разбирач си значи ;)
и аз лесно не се предавам ама ме смазаха...
у ...ся ща цапцаросам вече с пренебрежение...:Р
разбирач...

цитирай
23. wwwivi - това е животът
07.10.2008 20:07
http://wwwivi.blog.bg/viewpost.php?id=241395
цитирай
24. valsodar - wwwivi - определено съгласен !
07.10.2008 20:15
С удоволствие бих копирал постинга ти тук !:)
цитирай
25. valsodar - Алиби, животът е гаден
07.10.2008 20:16
Или ти се променяш заедно с неговите промени или те прегазва като парен валяк.
Съжалявам за дюкянчето, но ... все още не съм убеден, че лошото обслужване може да бъде оправдано с каквито и да е причини.
цитирай
26. wwwivi - copy
07.10.2008 20:35
and paste ;) имаш carte blanche
цитирай
27. valsodar - 20:06 - ТЪРСЕНЕ И ПРЕДЛАГАНЕ
07.10.2008 20:54
...Търговеца си е търговец и в WC да го пуснеш лафка ще отвори...



Малко хора правят разлика между търговец-продавач и търговец-касиер. Първият манипулира и насочва продажбата. Вторият я регистрира.



Изкуството да продаваш или ДОБРАТА ТЪРГОВСКА ПРАКТИКА ?!



Защо ли да я има, като КЛИЕНТЪТ ВИНАГИ ИМА ПРАВО НА ДОБРО ОБСЛУЖВАНЕ (има "тънка" разлика със слугуването)?

Защото идеалният вариант е една утопия и докато свят светува ще има тарикати, измамници, измамени и една особенна порода – наивниците-идеалисти или казано с думи прости: двубой на доброто и злото J.



Резултатите зависят от:



-ПЪРВИТЕ 7 ГОДИНИ НА ВСЕКИ ЕДИН УЧАСТНИК – ТЪРГОВЕЦ ИЛИ КЛИЕНТ



- ПРОДУКТ ИЛИ УМЕНИЕТО ДА СЕ СЪЗДАДЕ ПОТРЕБНОСТ

-ръководство

-мотивация

-образование(подготвеност) - има една поговорка, която за мен изчерпва точката МОГА ДА ТЕ ЗАВЕДА ДО ИЗВОРА, НО НЕМОГА ДА ТЕ НАКАРАМ ДА ПИЕШ

-дисциплина

-качествена работа или следване на ДОБРА ПРАКТИКА (ДОБЪР МОДЕЛ)

-конкуренция

-клиент
-усет и малко късмет



Това е първото, което ми хрумва на прима виста.

Извори има доста, който е жаден да пие.



P.S.: Аз лично умирам от глад и да разсъждавам преставам - на всички приятна вечеря пожелавам J)


Автор: wwwivi
Категория: Лични дневници
цитирай
28. bestregards - в почивните дни ще изчета това
08.10.2008 22:20
само ще каже и качествени стоки няма
50% от проблема - бутафорните дрехи, ушити не за хора, а за закачалки от ужасни материали и често уж поне за дизайна плащаш, ама си е полиестерен боклук безобразен....

нали Златния ден миналата седмица така го пропилях .... и не изкуство, а късмет извадих, че поне едно прилично поло купих, което оценявам на 10 лв, но го купих за 30лв, поради дефицита на дрехи, ставащи за обличане повече от веднъж и от прилична материя, със симпатичен десен и подходяща кройка..... едно пикливо поло.... само да не казвам, че е боровинково лилаво, ама като няма накъде.... и сега си го разхождам и съм закачалка на красивото поло, дето не ми пасва много по цвят, ама кат няма накъде....
цитирай
29. valsodar - Има решение и на този проблем
09.10.2008 11:56
Спираш си отоплението за зимата и посиняваш в тон с полото. :))
А за това, че са безспорни боклуци 90 % от стоките в магазините - спор няма, категорично съм съгласен. :)
цитирай
30. bestregards - :-))))))
09.10.2008 23:08
добре, че не предложи и други варианти за посиняване и полилавяване!!!

брех! направо министърско решение на проблема!!

а аз даже съм го подценила този проблем. 88% ми е по-важно качеството. за качествена дреха дето да ме грабне всякакво обслужване ще понеса. даже няма да го понасям. толкова ще съм влюбена и подкефена от дрешката-мечта. просто ще си взема дрехата и туй то! ! ако се наложи и с борбеност. само да е неустуимо мотивираща. и ще предпочета касиера. ма чудя се направо - десетки магазини, стотици, че и в моловете - с кой акъл зареждат такива подобия на дрехи? и с кой акъл изобщо се произвеждат? повечето не се купуват и определено не внасят необходимото разнообразие. затова са бутафорни. някакви изродски са направо. на места могат да се видят как висят с години. толкова ли няма с какво да се напълни магазина?или впечатленията ми ме лъжат.... просто ми е чудно. как така се получава, че е пълно с непродаваеми грозни дрехи....

Търговецът и маркетингът....
И аз не мога да разбера защо всяка добродушна идея изпошлява в практиката... И си е природен закон на оцеляването - да бъдеш зъл и подъл, за да си сит и да задоволяваш другите елементарни потребности, в т.ч. чест, слава, имидж и престиж.
И щом е природен закон не минава ли отвъд доброто и злото? А що за закон е този пък, дето ни влече към доброто? И към другото - нетелесно оцеляване? Божествен, човешки, въображаем, за наивници и идеалисти? И все пак не се пристъпва толкова лесно и ни влече към него също, макар лесно да търсиме вратички за измъкване.
цитирай
31. valsodar -
09.10.2008 23:15
А аз като разглеждах, се бях упалшил, че може да видя и жени облечени в това, което бяха изложили по витрината.
Направо ми бе призляло.
Сега си отдъхвам, радвам се , че все още има жени с вкус :)

При нас добрите идеи изпошляват, просто защото все още никой не иска да приеме факта, че е възможно да има конкуренция.
Всеки се има за незаменим и неповторим, докато се отзове отново в калта , от която е произлязъл, и не прогледне за живота по болезнения начин. :)))
цитирай
32. bestregards - В Утопияяяя... ;-)))))))
12.10.2008 01:09
В Утопия наистина всеки е неповторим и незаменим, поради простия факт, че е жив човек, а животът човешки е свещен....

А иначе и на мене ми се случи същото.... мислех се за гениална и изведнъж разбрах, че пазарът не ме цени .... да се надяваме, че просто съм безценна ... "конкурентите" ме навряха в на мишката дупката на г...
... като всяка характеристика човешка и тази характерност на някои хора, а именно да не желаят да участват в конкурнтна борба си има нюанси.... някои хора не желаят да я съобразяват, тъй като са достатъчно кадърни, а не защото са некадърни....... особено когато е конкуренция на фалшиви имиджи и самочувствие без особено покритие, самочувствие на нахалника, безочливеца и протежето на силните на деня...

мисля, че развиващата, градивна конкуренция е в Утопия и самата идея за конкуренция също на земно и кално ниво е изпошляла... законът на джунглата е предимно при нас, а в икономиката на България е абсурд да се говори за лоялна конкуренция развиваща.... .... при развиващата и градивна конкуренция не същесвува необходимост някой да е в калта.... при бандитската конкуренция е нужно някой да е в калта и по възможност на 3 метра....
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: valsodar
Категория: Лични дневници
Прочетен: 7436336
Постинги: 1739
Коментари: 18276
Гласове: 27883
Архив